» >
il AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

Chinese media coverage of the Czech Republic and the Xi’s visit in Prague

Runya T. Qiaoan

This policy paper analyses the Chinese media reporting on the Czech Republic. The first
section offers a comprehensive qualitative analysis of the recent Chinese media reaction to
the Chinese president Xi Jinping’s visit to the Czech Republic. The second part looks at the
position of the Czech Republic in the Chinese media when compared quantitatively in time
and with other Visegrad countries and Western European countries. It is argued that due to
the extensive and positive coverage of the visitin the Chinese media, the Czech Republic has
become the leader in the Central Europe from the media perspective. However, compared to
the major Western European countries such as Germany, France, or the UK, the Czech
Republic still lags significantly behind when it comes to the amount of coverage in the
Chinese media.

) [

Xi Jinping’s “Acupuncture Style” Visit to the Czech Republic

On 28 March 2015, Chinese president Xi Jinping embarked on a three-day trip to the Czech
Republic. This is the historically first state visit by a Chinese president in the country and
also a first Xi Jinping’s visit as a president to the Central and Eastern Europe (CEE). The
Chinese media paid a considerable amount of attention to the visit to show that Xi received

“the most sincere and friendly welcoming” from the Czech side (“&¢ 55 & A UFHI1H45"), as

the Czech president Zeman promised in November 2015.

The dominant state television'broadcaster in China CCTV started to cover Xi’s visit to the
Czech Republic on 24 March, four days ahead of the actual visit. During the following three

days, news related to the Czech Republic and Xi’s visitwere seen intensively on the CCTV.



» >
1' AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

For example, CCTV news covered Xi’s article published on the Czech Newspaper Pravo Daily,
introduced the Czech Republic as an EU country with advantageous location and strong
industrial background, and broadcasted an interview with the Czech president. In the
interview, the Czech president showed off his Chinese language skills by pronouncing Krtek

in its Chinese name “Yan Shu” (i# %) and confessed his personal admirations toward Xi.

From 28 March to 30 March, “News Simulcast”( #T [# %% #% ), a 30-minute daily news

programme shown simultaneously by all local TV stations in mainland China, spent more
than 10 minutes every day during prime time to report on Xi’s Czech trip in great detail.
Besides, the Chinese-Czech co-produced cartoon series The Panda and Little Mole was
debuted on the CCTV children’s channel on 28 March, echoing Xi’s landing in the Czech
Republic. On 31 March, though Xi was already for the second day in the Unites States, the
CCTV news still reviewed extensively on Xi’s Czech trip and commented that the Czech side

spoke highly of Xi’s visit.

Official state media such as Xinhua, China Daily, and the People’s Daily also paid enormous
attention to Xi's Czech trip. Special sections on Xi’s Visit to the Czech Republic and the Nuclear
Security Summit were launched on the official webpages of both Xinhua and China Daily,
meaning that every visitor to the webpages would notice the information about the visit. In
Xinhua'’s session, articles aiming at familiarizing Chinese people with the Czech culture were
found beside the news about Xi’s Czech trip. Forinstance, an article name “The Czech” Around
Us (/R FAh &1L 14E 5) introduced Bata, Bohemian crystal, Antonin Dvorak, Franz Kafka,
Pavel Nedved, Milan Kundera, ice-hockey, Karlovy Vary, Prague, and Krtek to the Chinese
public. Similar contentappeared in another article named How Much Do You Know About The
Beautiful Czech Republic?(iX 4 £ HHET REE T % /07) On the People’s Daily, a special
report called Prof. Paldt’s Chinese Dream ( [ F|#8 2 4% 1) # [ 2 ) introduced Czech

Sinologist Doc. Augusting Palat’s life and work in China during the 1950s. The author, an

2 | 1AS Policy Paper 2015



I AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER
ethnic Chinese living in the Czech Republic, wrote that she can see Palat’s “Chinese heart”

from his photographic work (“MAtHIFREZAE M, A 2] AR H ELL™).

Nevertheless,some Chinese mediadid not forget to mention the troubled past of the bilateral
relationship. Thus, an editorial by the Global Times refers to the ideological preferences as a
past guide for Czech foreign policy under the influence of Havel, Prague being a prominent
critic of China and an opponent in questions related to Dalai Lama and human rights.
According to the article, the current state of the relationship “seems like a dream” compared
to the past situation. This sudden turn from “obsession with ideology to dealing with
relations with China from the point of economic interest” (A JaiEk 2 17 2 O M E A1 25
1 FE ¥t R R [E 9% &) is a trend visible not only in regards to the Czech Republic. The article
thus claims that it is a “basis for everything” for China to maintain its economic growth to
achieve friendly relations with other countries. Yet the article by the Global Times (with a
populist reputation) seems to stand out of the general reporting, which mostly just referred
to Czech-Chinese relations being at their “best level ever”, skipping any mentions of past

misgivings.

Moreover, although filled with positive reports and comments on the Czech Republicand Xi's
Czech trip, the Chinese media could not totally turn a blind eye to the fact that a few Chinese
national flags in Prague were spattered with ink three days before Xi’s visit. Hong Lei, the
Foreign Ministry spokesman, commented on the flag issue on 28t March with a firm tone:
“the historical visit of Xi will surely advance the friendship between China and the Czech
Republic (“J7 5214 B 0] 6 44 43 th 4 (1) & 4F) [ ...] a small group of vandals tried to disturb

Xi’s visitand harm the Czech-Chinese relations, but they would notachieve their goal”(“— />

AR 7> T2 BT AP KR T ], B o8 X — EIRAN AT RETRHIZ”).

3 | IAS Policy Paper 2015



» >
1' AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

Hong's relatively calm reaction shows that compared to the European media’s keen interest
on the ‘flag incident’, the Chinese media seem to underplay this issue, with the vocal the
Global Times being the only exception. An original commentary from the Global Times refers
to this action from the Czechs as “a gentleman surprisingly spits on a red carpet”(“4f ¥4
T HU TS ARAE 2L BE ik 7 — 0 9%”) and claims that the perpetrators may embarrass the
Czech Republic more, even though they meant to disgrace China (“Z55# S8 2 ik E
W ANFE, HEEEPZVEZTERE 77”). The commentary further explains that this
incident cripples people's view of social governance in Prague and the Czech Republic (“/t
ATTRAR PR S e 2 AT o A FR) 330 T /7 B AP RIS A ] SR AN L o B I 20— e b o R I T P )

71", clearly blaming the lapse on the Czech police.

Xi’s visitended with substantialachievements such as signing business deals allegedly worth
$4 billionin 2016 and up to 10 billion more in upcoming five years. However, itis fair to say
that Xi’s three-day’s stay is even more symbolic than substantial. Through the significant
amount of media reports on Xi’s Czech trip, Chinese media has delivered the following
messages implicitly to the domestic and international audiences. Firstly, the Czech Republic
has become an “acupuncture point” (“ 73”75 1) on China’s Belt and Road Initiative.
Secondly, the favour Czech president Zeman offered by attending the Chinese military
parade last September was repaid with much attention and investment from the Chinese
side. Last but not least, directed mainly to the Chinese domestic audience, the visit
pinpointed that the Chinese president is welcomed with unprecedented ceremony, be it in

the UK last October or in the Czech Republic this March.

Czech Republic, the New Sweetheart of China in the EU?

4 | 1AS Policy Paper 2015



» >
1' AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

This part continues with analyzing of how the historical moment in the Sino-Czech relations
compares with the past Chinese official media coverage of the Czech Republic and of the
coverage of other countries in the region and rest of Europe. Data are retrieved from the

People’s Daily Online (\ [X:™) using search engine the People’s Daily Search (\ XM Z) by

searching “title of news” ([ #5 @).

The People’s Daily is an official newspaper in China established by the Chinese Communist
Party in 1946. Ever since its foundation, the People's Daily has been under direct control of
the Party's top leadership. Due to its strong political-orientation, articles in this newspaper
can be regarded as offering authoritative view of the Chinese government. Compared to
Xinhua News and other comprehensive Chinese media source, the People’s Daily has a clear
focus on political issues, especially top leaders’ state visits and policies of high importance.
Thus, data retrieved from the People’s Daily show political preferences, instead of other less
relevant issues such as sports or entertainment. This is exactly why the People’s Daily has
oftenbeenused asan indicatorofthe Chinese higher politics by researchers. Alarge number
of the People’s Daily articles devoted to a political or geographical region shows that this

area’s level of significance is rising. In the first three months of 2016, the Czech Republic

5 | IAS Policy Paper 2015



1

» >

| AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

gained the mostreports among the Visegrad Four (V4) countries, as shown in the following
histogram. This indicates a new foreign policy preference of China in the V4.

14
# Number of Reports

10,5

3,5

0

Czech Republic Hungary Poland Slovakia
Chart 1. Number of reports on the V4 countries in the first three months of 2016

The change of visibilityand prominence in the People’s Daily also communicates information
on aregion’s power-shiftin their relations with China. As shown in the following line graph,
a steady rising of Sino-Czech relations has appeared from 2010. In 2010, the People’s Daily
reported most extensively about Poland, followed by reports on Hungary and Slovakia, with
the Czech Republic getting the least amount of reports. From 2010 to 2015, news on Poland
still occupied the leading position; the number of reports on Hungary experienced dramatic
ups and downs and ended with the lowest position in 2015. The number of the pieces of
news on Slovakia and the Czech Republic are generally rising, with the Czech ones rising
much faster than Slovak. In the first three months of 2016, the Czech Republic apparently
became the “new love” of China, with the other three V4 countries lagging far behind.
However, it is still too soon to declare the Czech Republic the new “star” of 2016 at this
moment, since there are still 9 more months for Poland, the biggest country in V4 who

maintains a good relationship with China, to “catch up” and take its leading position back.

6 | IAS Policy Paper 2015



» >
v I AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

== Czech Republic == Hungary Poland == Slovakia
40

30

20

S

10

0
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 till March

Chart 2. Number of reports on the V4 countries from 2010 to march 2016

Notonly that the Czech Republic has gained much more attention in the past few years, also
the discourse tone has shifted from a negative-neutral one to a positive-neutral one. From
2010 to 2012, among 17 articles on the Czech Republic, 4 of them (24%) are about
problematic Czech political situations (4 5o EUE KA HE, f# 7055 00 B E A R, £
T HATARRL, TR IS TR ATE 4545 7R). From 2013 to 2016, only 2 out of 47 (4%) reports
on the Czech Republic are negative, targeting political and social problems ($ 72 | %5 4 21 Bl
KOE N, T8 50 [H K YT 2% 31 AFmfE).

7 | 1AS Policy Paper 2015



I AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

= News on Poltical/Social Problems E News on Poltical/Social Problems
u Neutral/Postive News u Neutral/Postive News

Chart 3 and 4. Percentage of negative-neutral v.s. positive-neutral news on Czech Republic
from 2010 to 2012 and from 2013 to March 2016

Then, is it fair to say that the Czech Republic has become the mostimportant partner of China
in the whole EU? Data from 2015 to March 2016 from the People’s Daily cast doubt on this
conjecture. Although the number of reports on the Czech Republic in the first three months
of 2016 has spurted almost to the level of those of France, this number is still not even half
of that of Germany and the UK in the same period. Moreover, in 2015, the Czech-related
reports are only around 1/6 of those on the UK, and around 1/5 of those on Germany and
France, even though the Czech president Zemanwas the only EU presidentwho attended the

Chinese military parade in 2015.

8 | IAS Policy Paper 2015



» >
v I AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

175

m 2016(till march) u 2015

140

105

70

35

Czech Republic UK Germany France
Chart 5. Number of reports on the Czech Republic, UK, Germany and France in 2016 (till March) and
2015

Therefore, even though the Czech Republic might become the “new love” of China in the
Central European region, itis unlikely it would take place of the traditionally strong Western

European countries in China-EU relations in the short-run.

Conclusion

The Czech Republic is currently experiencing its honeymoon period in the relations with
China, which is confirmed by the amount and the positive tone of the reports in the Chinese
media. The Czech coverage in the Chinese media has been on rise since 2010 and in early
months of 2016 they overtook by large margin the reports on other V4 countries. Obviously,
this is mainly due to the Chinese President Xi’s visit to the country, which was covered

extensively by the Chinese media. Moreover, this amount of reporting on the Czech Republic

9 | IAS Policy Paper 2015



» >
v I AS INSTITUTE OF ASIAN STUDIES

POLICY PAPER

has been overwhelmingly positive, both when compared to the past and to international
media coverage of the visit. The Chinese media paid for example only little attention to the
negative aspects of the visit, such as the flag incidents before the visit. It remains to be seen
how the position of the Czech Republic would develop in the Chinese media in the future, in
particular, whether it would keep its dominant positionin the regional context. In any case,
it is probably unrealistic to expect that it would, in relative terms, strengthen its position
beyond the first three months of the 2016 and attack the position of the major Western

European countries.

About the author

Runya Qiaoan is a research fellow at IAS and a Ph.D. candidate in sociology at Masaryk
University, Czech Republic. Her published papers include a research on Chinese perception of
Central and Eastern Europe and a research on collective memories reflected in popular Chinese
films and TV series. Before coming to Europe, Runya finished a bachelor degree of philosophy
from Sun Yat-sen University in China and worked one year in a Chinese NGO. In the academic
year 2015-2016, she did her research at the University of Toronto, Canada. To see her analysis
on Chinese media discourse, please check our publications of China Media Watch. Contact:

qiaoan@asian.sk

10 | IAS Policy Paper 2015



